Většina z vás přijímá technický pokrok jako přirozenou součást života, bohužel za ním v obrovské vzdálenosti pokulhává pokrok morální (duchovní) a techniku lze dnes ve velké míře zneužít proti lidem, ale to by bylo téma na jiný článek. My se nyní zaměříme na strojírenství, na jeho velmi rozšířený obor, a tím je obrábění kovů.
Obrábění lze uskutečnit mnoha způsoby a jedním z nejrozšířenějších je výroba válcových, osově souměrných otvorů.
Na otázku, čím zhotovit kruhový otvor, zřejmě bleskově odpovíte slovem „vrták“, protože s těmito nástroji se setkáváme běžně i v domácnostech a stěží by se našel někdo, kdo nikdy v životě vrták neviděl a nedržel v ruce. Vrtání je zdánlivě dokonalý způsob, jak během velmi krátké doby mít k dispozici otvor, jímž protáhnete vrut, šroub, kolík, zasunete do něj hmoždinku v případě vrtání do zdiva atd. Jak to ale udělat, když je zapotřebí mít otvor velmi přesný, s jemným povrchem, který bude zároveň vodicím prostředím pro pohyb ozubených kol, ložisek, pístů a podobných mechanických součástí?
Jak již tušíte, vrták na to stačit nebude, a bude nutné sáhnout po nástroji přesnějším a spolehlivějším, a tím je výhrub. s kužel. stopkou 221411, a dále pak stavitelný výstružník. Výhrubníky a výstružníky jsou nástroje s více břity, umístěnými po obvodu v rovném tvaru nebo ve šroubovici, a tím pádem jsou schopné lépe vést nástroj v předvrtaném otvoru. Tím se docílí přesnějšího obrábění a požadovaných parametrů i pro velmi přesné obrobky s minimální vůlí a tolerancí jakosti povrchu.
Většina z vás vlastní nebo si alespoň pronajímá osobní automobil, a až budete usedat za volant nebo do kabiny jako spolujezdec, vzpomeňte si na výhrubníky a výstružníky, bez nichž byste v autě neseděli, a možná byste cestovali s koňským povozem a dřevěným žebřiňákem. Mnoho součástek v automobilu zkrátka bez těchto nástrojů nevyrobíte.